Wednesday, October 6, 2010

Kawasan Percutian di Kedah

Kedah juga menjanjikan tempat-tempat yang menarik untuk dilawati. Tidak rugi jika anda memilih negeri Kedah satu destinasi percutian antau destinasi perlancongan anda jika berpeluang ke sana. Ini kerana Kedah mempunyai banyak tempat pelancongan yang menarik lagi bersejarah. Ibu kota Kedah, Alor Star misalnya : telah melahirkan ramai pemimpin negara seperti Perdana Menteri Malaysia pertama Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra dan Perdana Menteri keempat Tun Dr Mahathir Mohamad. Antara tempat menarik yang lain seperti :


BALAI BESAR yang dibina pada tahun 1735 oleh Sultan Muhammmad Jiwa Muadzam Shah. Dinding, atap dan lantainya diperbuat daripada kayu. Balai Nobat pula dibina setinggi lapan meter dan lima meter lebar. Ia menyimpan pelbagai khazanah peraltan muzik diraja, antaranya serunai, nafiri, gendang dan gong. Galeri Seni Lukis pula menghimpunkan pelbagai hasil seni termasuk seni lukis, fotografi, pertukangan tangan dan peralatan muzik.


MUZIUM DIRAJA KEDAH pula merupakan Bangunan yang diperbuat daripada kayu dan dibina oleh Sultan Muhammad Jiwa Muadzam Shah pada 1735. Tuknku Abdul Rahman melahirkan dan dibesarkan di bangunan bekas istana.


Bagi yang beragama, anda boleh melawati dan bersolat di Masjid Zahir yang dibina pada tahun 1912 sebagai penghargaan kepada Tunku Mahmud Sultan Ahmad Tajuddin Mukarram Shah. Menara Alor Star salah satu tempat yang juga menjadi tarikan pelancong. Ia terletak di tengah bandaraya Alor Star dengan ketinggian 165.5 meter. Ia adalah lambang kemodenan dan kepesatan pembangunan di Kedah. Ia berfungsi sebagai menara telekomunikasi.


Setelah penat berjalan, anda boleh pergi ke Pekan Rabu untuk menjamu selera dan membeli pelbagai cenderahati untuk di bawa pulang. Anda boleh mendapatkan pelbagai barangan termasuk pakaian, kraftangan dan makanan tradisional. Pekan Rabu terletak berdekatan bangunan jabatan kerajaan. Walaupun namanya Pekan Rabu, perniagaannya dibuka setiap hari berikutan sambutan orang ramai.


Banyak lagi sebenarnya tempat menarik yang terletak di negeri Kedah ini. Antar yang boleh saya sebutkan ialah seperti : Terusan Wan Mat Saman yang menghubungkan Sungai Kedah di Alor Star dengan kaki Gunung Jerai di Gurun, Sungai Petani, di selatan Kedah Banyak sejarahnya disebalik terusan ini. Selain itu, anda boleh mandi manda di AIr Panas Ulu Legong, Baling : Lata Bukit Hijau, Lata Bayu, Rekreasi Arus Deras Sungai Sedim, Kulim, Air Terjun Perangin di Sik, Air Terjun Junjung, Kulim: Lata Mengkuang, Sik: Air Terjun Lembah Bujang, Merbok: Rekreasi Tupah, Merbok dan tidak ketinggalan juga menikmati keindahan alam semulajadi di Gunang Jerai.


GUNUNG JERAI menjanjikan lokasi percutian menarik dengan keindahan bunga, deruan air terjun dan persekitaran nyaman. Jika anda ingin menikmati kelainan termasuk melihat bunga mangkuk beruk dan bunga kembang tiga bulan serta menghirup udara segar, bertandang bersama kelurga ke puncak Gunung Jerai, destinasi peranginan terkenal di Kedah.



No comments:

Post a Comment